Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Sławy. Kiedy ruszy jej budowa? Wybrano ostateczną trasę i policzono koszty budowy

Grażyna Szyszka
Wybrano ostateczny wariant obwodnicy Sławy
Wybrano ostateczny wariant obwodnicy Sławy UM Sława
Obwodnica Sławy. Wybrano ostateczny wariant trasy i oszacowano jej koszty. W tym roku planowane jest rozpoczęcie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie „projektuj i buduj”.

Rozwijającą się przede wszystkim turystycznie Sławę w powiecie wschowskim odwiedza w sezonie coraz więcej ludzi. Jedyna ulica Odrodzonego Wojska Polskiego, prowadząca na plaże nad jeziorem szybko się korkuje, a przejazd przez miasto bywa uciążliwy zarówno dla przyjezdnych, ale przede wszystkim dla mieszkańców. Problem ma rozwiązać obwodnica Sławy, o której mówi się od kilku lat.

Obwodnica ominie Sławę od północy

Jej planowana długość wynosi 5,13 km. Przy drodze ma być też ścieżka rowerowa. Odcinek ma być kontynuacją zrealizowanego w latach 2005-2007 pierwszego etapu obwodnicy położonej po stronie południowo-zachodniej miasta. Zostanie poprowadzona od wschodniego wlotu do Sławy, dalej po stronie północnej miejscowości, aż do włączenia w istniejący odcinek drogi wojewódzkiej nr 278 za miejscowością Lubogoszcz.

Budowa obwodnicy Sławy to zadanie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. Dyrektor jednostki Paweł Tonder informuje, że zadanie to ujęte jest w planie inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w latach 2021-2027. W maju tego roku zostało ono zatwierdzone przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Przyjęto też wartość szacunkową inwestycji na kwotę 47,7 mln zł.

- W związku z tym, że przed rozpoczęciem zadania należy opracować dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID, podjęto decyzję o realizacji obwodnicy w trybie „projektuj i buduj”. W tym roku planowane jest rozpoczęcie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy, który najpierw opracuje dokumentację projektową oraz uzyska decyzję ZRID. Może to potrwać dwa lata – wyjaśnia dyrektor ZDW Paweł Tonder.

W ramach budowy II etapu obwodnicy Sławy zaplanowano:

  • budowę drogi wojewódzkiej,
  • lokalnie budowę dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe,
  • przebudowę istniejącego ronda,
  • budowę obiektu mostowego na rzece Czernica,
  • rozbiórkę istniejącego wiaduktu i wykonanie nasypu drogowego,
  • budowę chodników,
  • budowę ścieżki rowerowej,
  • przebudowę istniejących skrzyżowań z drogami gminnymi i powiatowymi,
  • wycinkę drzew i krzewów,
  • budowę sprawnego odwodnienia drogi,
  • zastosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego.

Obwodnica przetnie jednak las koło Lubogoszczy

Z planu przebiegu obwodnicy wynika, że droga będzie przecinać niewielki las w pobliżu Lubogoszczy. Tymczasem takiej wersji nie chcieli mieszkańcy tej wsi. Dwie z proponowanych tras przebiegu obwodnicy były wyznaczone przez „park lubogoski”, ich miejsce spacerów i odpoczynku. Dlatego po konsultacjach społecznych przeprowadzonych w 2020 roku, zaproponowali trzeci wariant, odsuwając obwodnicę nieco bardziej na północy – wschód.

Tymczasem z nadesłanych przez ZDW planów wynika, że droga przecina wspomniany las.

- Przebieg wyznaczony na mapie jest ostateczny, wybrany wariant jest usankcjonowany decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. W wyniku konsultacji społecznych powstał wariant, który godzi oczekiwania poszczególnych grup społecznych. Wybór wariantu preferowanego przez ZDW był problemem złożonym i wymagał uwzględnienia kryteriów o różnym znaczeniu w tym potrzeb mieszkańców i wymagań technicznych. Najważniejszym i najtrudniejszym elementem było pogodzenie interesów części mieszkańców Lubogoszczy oraz Goli. Przyjęty ostatecznie wariant przebiegu trasy został poprowadzony tak, aby zrównoważyć oddziaływanie na nieruchomości zarówno po stronie północnej, jaki południowej planowanej obwodnicy - czytamy w odpowiedzi ZDW na nasze pytanie.

Przyjęte parametry projektowe obwodnicy są następujące:

  • prędkość projektowa Vp = 70 km/h,
  • prędkość miarodajna Vm = 90 km/h,
  • szerokość jezdni ok. 7,0 m,
  • szerokość pobocza gruntowego min. 1,25 m,
  • projektowane odwodnienie: powierzchniowe do nowo projektowanych rowów drogowych, miejscowa kanalizacja deszczowa
  • długość obwodnicy 5,13 km,
  • budowa drogi dla rowerów na całej długości trasy.

Budowa obwodnicy Sławy zależy od pieniędzy z UE

ZDW informuje, że prace budowlane mogą się rozpocząć najwcześniej w 2025 roku. Inwestycja ma trwać dwa lat.

- Jednakże należy mieć na uwadze, że rozpoczęcie działań możliwe będzie po pozyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, co planowane jest w IV kwartale tego roku – dodaje dyrektor ZDW Paweł Tonder.

ZDW rozpoczął już opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, będącego podstawą do przygotowania procedury przetargowej oraz dokumentacji aplikacyjnej umożliwiającej złożenie wniosku w planowanym na IV kwartał br. naborze.

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto