Przed laty połączenie kolejowe z Głogowa do Żagania było dosyć popularne. Zostało jednak zlikwidowane ponad dwie dekady temu. Temat jego odtworzenia wraca jak bumerang, jednak na ogół odbija się on od stanu linii kolejowej między tymi miastami, który nie pozwala na przywrócenie regularnych połączeń.
Powrót pociągów relacji Głogów-Żagań jest jednak potrzebny. Mówi się o tym zarówno w części województwa Dolnośląskiego - w Głogowie, jak i w Lubuskim. O remont linii kolejowej na tej trasie wnioskują m.in. mieszkańcy Szprotawy, dla której połączenie byłoby niezwykle wartościowa.
– Od wielu lat staramy się już o to, aby linia kolejowa nr 14 na odcinku z Żagania do Głogowa została odremontowana. Bardzo nam na tym zależy, ponieważ obecnie, gdy zostanie zrealizowana w ramach programu Kolej Plus linia do Lubska, Szprotawa będzie największym miastem województwa Lubuskiego bez dostępu do kolei pasażerskiej – mówi Bartosz Sokołowski z grupy „Kolej na Szprotawę".
W ramach oddolnej inicjatywy Kolej na Szprotawę mieszkańcy angażują się w odnowienie wspomnianej linii, która dawniej cieszyła się dużym zainteresowaniem.
– Staramy się po prostu, żeby ta inwestycja została zrealizowana przez PKP PLK, czyli zarządcę tej infrastruktury. Aktualnie jesteśmy na etapie rozpytywania zainteresowanych stron: Ministerstwa Infrastruktry, PKP PLK ale również Urzędu Marszałkowskiego, co do planów inwestycyjnych. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, jakie są plany, czy może linia została już ujęta w jakiś planach, będziemy podejmować kolejne działania, które ostatecznie miałyby przynieść ten wyczekiwany remont – dodaje Bartosz Sokołowski, „Kolej na Szprotawę".
Zobacz też:
Były plany na częściowy remont - ale bez Dolnego Śląska
Jak dodaje nasz rozmówca, do pierwszego etapu programu Kolej Plus zgłoszone zostało zadanie, obejmujące jednak tylko obszar województwa lubuskiego - na odcinku Żagań-Szprotawa. Prac nad dalszymi koncepcjami jednak nie kontynuowano, uznając, że sens mają jedynie prowadzone całościowo - wspólnie z etapem dolnośląskim do Głogowa.
– Tylko taka realizacja linii może przynieść jej w dłuższym okresie rentowność i jakikolwiek sens – mówi Bartosz Sokołowski.
A o przywróceniu takich połączeń między miastami na Dolnym Śląsku oraz Lubuskim mówią od lat także sami mieszkańcy obu regionów.
– Do nas też docierają takie sygnały, jeszcze przed pandemią istniało połączenie autobusowe, które po pandemii nie powróciło. To oczywiście następstwo tego, że wzrosły koszty, a ta mobilność dopiero wraca do takich rozmiarów jak przed pandemią. Dlatego obecnie między Głogowem a Żaganiem, przez Szprotawę, nie istnieje żadne połączenie czy to kolejowe, czy autobusowe. Także te pociągi mogłyby być odpowiedzią na to – kończy Bartosz Sokołowski.
Do tematu wrócimy, gdy tylko będzie wiadomo coś więcej na temat możliwości remontu linii kolejowej nr 14.
Zobacz wideo:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?