Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiecie, że Głogów miał trzy kolejowe dworce? Gdzie stały i co z nich zostało do dziś? Zobaczie zdjęcia

RED
Perony starego dworca kolejowego
Perony starego dworca kolejowego fotopolska.eu
Czy wiecie, że Głogów miał aż trzy kolejowe dworce? Gdzie stały poprzednie obiekty? Co z nich zostało do dziś? Pierwszy został oddany w 1846, a ostatni to budynek, z którego do dziś korzystają pasażerowie. Gdzie stał drugi?

Spis treści

Głogów to wciąż ważne miejsce na kolejowej mapie. Ale mało kto wie, że Głogów miał aż trzy dworce kolejowe. Pierwszy został oddany w 1846 znajdował się na terenie obecnych bocznic kolejowych po wschodniej stronie przejścia nad torami przy ul. Elektrycznej.

Pierwszy dworzec obsługiwał trasę kolejową z Głogowa do Żagania

Kolejową przygodę rozpoczęło w 1843 r. Głogowskie Towarzystwo Kolejowe, natomiast rok później po utworzeniu Dolnośląskiego Towarzystwa Kolei Bocznej, wypuszczone zostały akcje wartości 1,5 mln talarów. Miał to być czysty biznes, który okazał się trafny.
Pierwszy dworzec kolejowy obsługiwał trasę do Żagania. Jednak rozwój przemysłu i rzemiosła spowodował, że trzeba było szukać rynków zbytu na towary poza Głogowem. Najbliższym sąsiadem do handlu była Wielkopolska, dlatego zaistniała konieczność budowy linii kolejowej do Leszna. Inwestycja prowadzona była w latach 1852-57, a oprócz torów trzeba było zbudować mosty na Odrze i Starej Odrze.
Trzeba też było ekshumować groby z istniejącego częściowo w miejscu dzisiejszego Zakładu Energetycznego cmentarza żydowskiego.

W 1849 r. głogowska kolej przewiozła 80 tys. pasażerów, a 10 lat później liczba ta wzrosła do 106 tys.

Zobacz też:

Po drugim dworcu zostało nieczynne podziemne przejście

Rozwój kolei wymusił budowę nowej infrastruktury, w tym dworca. Nowy obiekt powstał w miejscu obecnego peronu drugiego w 1857 r. Prowadziło do niego podziemne przejście z ulicy Poczdamskiej (obecnie nieczynne).
Początkowo parterowy, później piętrowy z charakterystycznym zadaszeniem chroniącym perony. Wewnątrz była ogrzewana poczekania, kasy biletowe i pomieszczenia służbowe, a całość wewnątrz i na zewnątrz była podświetlona. W związku z tym, że dworzec powstał dość daleko od centrum, można się tam było dostać dorożkami. Do dziś zachował się brukowany odcinek, na którym zawracały konne bryczki.

Dworzec początkowo obsługiwał połączenia z Lesznem, a od 1871 r. również z Wrocławiem i Zieloną Górą. Budynek kilkakrotnie zmieniał swój wizerunek. Powodem były rosnące wymogi, ale także pożary, które co jakiś czas trawiły dworzec.

Obecny dworzec kolejowy ma blisko 90 lat

Obiekt stracił na znaczeniu po wybudowaniu w 1935 r. trzeciego dworca, który istnieje do dziś. Stary częściowo rozebrano i zniszczono. Przez kilkadziesiąt lat po wojnie część budynku była zaadoptowana na hotelik konduktorski. Dziś jest zdewastowany, a fundamenty po pozostałej części dworca zarastają chaszcze.

Obecny dworzec kolejowy miał swoje lata świetności. Jak widać na zdjęciach miał piękną restaurację i poczekalnię. W czasach powojennych też działały, a starsi głogowianie wspominają to z przyjemnością.

Źródło: Centrum Informacji Turystycznej w Głogowie. Foto: muzeum w Głogowie, Fotopolska, K. Zawicki

Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto