Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Głogowa. Który wariant najlepszy? Gminy powiatu wskazały

Kacper Chudzik
Kacper Chudzik
Gmina miejska Głogów, gmina Głogów, gmina Żukowice i gmina Kotla przygotowały wspólne stanowisko w sprawie wyboru wariantu obwodnicy Głogowa. Zostały o to zapytane przez firmę wykonującą dokumentację projektową zadania.

W swoim stanowisku gminy, przez które ma przebiegać obwodnica opowiedziały się razem za wariantem północnym (PN-5) budowy obwodnicy miasta. Zrobiły to na zapytanie firmy Transprojekt Gdański Sp. z o.o. z dnia 28.10.2020 r. realizującej dokumentację projektową na zlecenie GDDKiA O. Wrocław.

Stanowisko gmin w sprawie obwodnicy

Po przeanalizowaniu wszystkich przebiegów wariantów budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 informujemy mieszkańców, że w naszej zgodnej i jednomyślnej opinii tzw. wariant północny (PN-5) powinien być najwłaściwszym wyborem do realizacji.

Podyktowane jest to wieloma czynnikami gospodarczymi i społecznymi oraz pełną analizą przedstawionych rozwiązań oraz korzyści i zagrożeń z przebiegu poszczególnych wariantów.

Czynniki gospodarcze:
Wariant północny przebiega przez Miejską Strefę Inwestycyjną, co pomimo wyłączenia części gruntów ma pozytywny wpływ na atrakcyjność pozostałych terenów Strefy dla przyszłych inwestorów. Wiąże się to także z planami realizacji w tym miejscu przez PKP budowy połączenia węzłem linii kolejowych (14 i 273) oraz możliwą lokalizacja portu na Odrze i związanego z tym centrum logistycznego (w ramach krajowego programu „kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce”).
Bardzo ważnym argumentem przemawiającym za północnym wariantami jest stworzenie dobrej dostępność komunikacyjnej dla położonej w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów a także do planowanego szybu GG-2 ODRA w pobliżu miejscowości Słone. Wariant południowy nie daje takiej możliwości.

Czynniki społeczne:
Warianty południowe przebiegają bardzo blisko domów głogowian oraz mieszkańców Gminy Głogów i Jerzmanowej, co bezsprzecznie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie i ekologię w tych miejscach.
Niewątpliwie negatywnym czynnikiem przebiegu wariantu południowego jest odcięcie obszarów mieszkalnych w południowo – wschodniej części miasta i osiedli mieszkaniowych położonych w gminie Głogów (wiejskiej) i Jerzmanowa, a przyległych do granic miasta Głogowa. Odległość planowanej obwodnicy od istniejącej zabudowy jest zbyt mała i wynosi ok. 50 metrów.
Warianty południowe mają jeszcze jedno negatywne rozwiązanie – brak węzła na wysokości os. Piastów Śląskich, co pozbawiałoby dogodnego dojazdu mieszkańców w kierunku południowym na Polkowice i Lubin.
W naszej wspólnej opinii wariant północny PN5 jest najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych inwestycją gmin i ich mieszkańców. Nie tylko nie przebiega w pobliżu domostw, ale także jest szansą na otwarcie nowych obszarów pod budownictwo mieszkaniowe we wschodniej części miasta. Wybudowanie obwodnicy według tzw. wariantu północnego ugruntuje planowane lokalizacje poru rzecznego i węzła kolejowego. To także dodatkowe odciążenie Głogowa poprzez połączenie komunikacyjne Huty z pozostałymi oddziałami KGHM. Wariant północny pozwoli także na odciążenie ruchu z kierunku Sławy i przekierowania go na obwodnicę.

Pismo podpisali: Rafael Rokaszewicz prezydent Głogowa, Łukasz Horbatowski wójt gminy Kotla, Bartłomiej Zimny wójt gminy Głogów, Krzysztof Wołoszyn wójt gminy Żukowice

Techniczne parametry planowanej drogi

Ponadto zaakceptowano następujące parametry techniczne planowanej obwodnicy z mostem na Odrze: klasa drogi – GP, prędkość projektowa – 80 km/h, prędkość miarodajna 100 km/h, nośność 115 kN/oś, kategoria ruchu KR5, przekrój minimalny – 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, szerokość pasa ruchu – 3,5 m, szerokość pasa dzielącego – min 5 m, skrajnia pionowa nad drogą GP – 5 m.

Warianty obwodnicy

Przypomnijmy: zamiast wcześniejszych trzech, obecnie brane są pod uwagę cztery warianty obwodnicy - trzy północne i jeden południowy. Ich długości są różne i wahają się w przedziale ok. 18-21 km.

Każda z północnych tras rozpoczyna się na DK 12 w rejonie wsi Dankowice, a kończy na DK 12 między Serbami a Wilkowem. Ich przebieg różni się długością trasy, ale wszystkie trzy przewidują budowę drugiego mostu na Odrze w tym samym miejscu, czyli w pobliżu dawnego Rapocina. Każda z nich od zachodu mija Serby i za tą miejscowością łączy się z DK 12.

Czwarty, południowy wariant to obwodnica, która miałaby swój początek na S3, na węźle Głogów Południe, a potem byłaby drogą równoległą do „jerzmanówki”. Wariant ten prowadzi obwodnicę między osiedlem Piastów Śląskich, a Szczyglicami i dalej obok Krzepowa. Most na Odrze miałby stanąć za Widziszowem. Nie spotkał się on z ciepłym przyjęciem.

Koszt? Co najmniej 850 mln złotych

Dodajmy, że głogowskie zadanie jest jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji tego programu. Zakłada budowę ok. 20 km drogi od węzła na S-3 do drogi nr 12 za Serbami. Będzie to droga klasy GP z 4 pasami ruchu, węzłami bezkolizyjnymi zamiast skrzyżowań, wiaduktami i mostem.

Szacunkowa wartość to aż 850 mln zł.

Obwodnica Głogowa. Który wariant najlepszy? Gminy powiatu wskazały

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto