Koniec zagrożeń i poprawek

Danuta Bartkowiak
Tomasz Kuziak, dyrektor II LO w Głogowie przyznaje, że ok. 8 proc.  uczniów  ma kłopoty z nauką.  Jednak wielu mobilizuje się i poprawia oceny.
Tomasz Kuziak, dyrektor II LO w Głogowie przyznaje, że ok. 8 proc. uczniów ma kłopoty z nauką. Jednak wielu mobilizuje się i poprawia oceny. Piotr Krzyżanowski
Uczniowie wzdychają z ulgą. Po niespełna pięciu miesiącach nauki przyszedł czas na wystawienie ocen. Przez widmo jedynek na półrocze nie wszyscy mogli spokojnie spać

Nauczyciele są zgodni: dzieci oraz młodzież na naukę poświęca coraz mniej czasu. O tym, że tak jest mówią także rodzice. Efekt, to ok. 10 proc. uczniów zagrożonych jedynką przynajmniej z jednego przedmiotów.

Dyrektorka Gimnazjum nr 1 w Głogowie nie ma wątpliwości, że spora część młodzieży nie ma po prostu ambicji. Przychodzą do szkoły, bo tak trzeba, jednak nie ma w tym zapału i autentycznego zainteresowania zdobywania wiedzy. - Coraz częściej trafiają do nas dzieci słabsze, z orzeczeniami, które wymagają szczególnego traktowania. Trzeba im poświęcić więcej czasu i uwagi - mówi Jolanta Wilczyńska i zauważa, że najwięcej problemów młodzież ma z przedmiotami ścisłymi, w tym matematyką. - Cztery godziny tygodniowo to zbyt mało, aby opanować wymagany materiał, a i tak na dodatkowe zajęcia przez nas proponowane nie ma zbyt wielu chętnych - dodaje dyrektorka.

Chwila prawdy zaczyna się w grudniu podczas zebrań w szkole, na które przychodzi najczęściej tylko połowa rodziców. Nauczyciele mają wtedy do powiedzenia wiele gorzkich słów. Karteczki z ocenami nie pozostawiają złudzeń. Jedynki przeplatane czwórkami, a nawet piątkami, świadczą o braku systematycznej nauki. - I tego nie rozumiem. Córka z języka polskiego ma sześć jedynek, tyle samo piątek i siedem czwórek. Nauczycielka rozkłada ręce i wyjaśnia mi, że Kasia zapomina o odrabianiu prac domowych, stąd jedynki - żali się matka nastolatki i przyznaje, że od kiedy córka poszła do gimnazjum, przestała jej sprawdzać zeszyty. Teraz, zacznie to robić, bo jak mówi - lepiej dmuchać na zimne.

Zaglądać w zeszyty nie wypada rodzicom uczniów liceów. Okazuje się, że czasami taka kontrola byłaby jednak wskazana.

Do II Liceum Ogólnokształcącego w Głogowie trafia wielu uczniów z czerwonym paskiem na świadectwie. Ale początki w nowej szkole nie dla wszystkich są łatwe i sukcesy w gimnazjum stają się historią. - Nawet najlepsi zwalniają, lekceważą obowiązki, a wręcz decydują się na wagary - mówi Tomasz Kuziak, dyrektor szkoły, ale podkreśla, że po chwilowym luzie przychodzi opamiętanie, a zagrożenie jedynką działa jak kubeł zimnej wody na głowę. - Każdy rodzic miesiąc przed wystawieniem ocen jest informowany o potencjalnej jedynce. Wtedy przychodzi czas na refleksję i uczeń zabiera się do nauki. Dla jednych satysfakcją jest ocena dopuszczająca, inni walczą o czwórki.

Jeszcze do niedawna określenie - zaliczenie przedmiotu - zarezerwowane było dla studentów. Teraz matematykę, fizykę, czy język polski zaliczają także uczniowie szkół podstawowych. Mariola Kokot, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 w Głogowie zauważa, że coraz gorzej jest z ortografią i gramatyką. - To efekt braku nawyku czytania książek jak i powszechna informatyzacja, która jest łatwa w odbiorze i nie wymaga wysiłku intelektualnego - mówi Mariola Kokot. Z taką tezą zgadza się również Jadwiga Niewola, szefowa SP 6 w Głogowie. - Ważniejsza jest zabawa, gry komputerowe oraz inne zajęcia niż spędzenie kilku godzin nad zadanymi lekcjami - zauważa dyrektorka.

Trudna sprawa

Rozmowa z Jerzym Herbergerem, psychologiem i wykładowcą akademickim.

Nauczyciele narzekają, że młode pokolenie zamiast siedzieć nad książkami, siedzi ale przed komputerem, co odbija się na nauce, a raczej na braku jej wyników. To znak czasów?
Oczywiście. Przekaz elektroniczny jest szybszy i łatwiejszy. Nie trzeba godzinami szukać w encyklopedii, kartka po kartce, potrzebnej informacji. Wystarczy kliknąć myszką i mamy wszystko na tacy. Młodzież jest wygodna, a szkoła i jej programy nauczania anachroniczne. Wiele do życzenia pozostawia także sposób w jaki nauczyciele przekazują wiedzę. Bądźmy realistami, tradycyjny sposób nauki, czyli ślęczenie nad książkami już nie wróci.

To dobrze czy źle?
Trudno powiedzieć, gdyż liczy się efekt, a nie sposób. To jak zachowują się nasze dzieci, zależy głównie od rodziców. Jeśli siedzimy pół dnia przed telewizorem, nasze dzieci w tym czasie też muszą się czymś zająć. Siadają więc przy komputerze i wszyscy są zadowoleni. Gdyby jednak normą był widok taty, czy mamy z książką, to i dziecko chętniej sięgałoby po lekturę, a nie po film na płycie.

Mówiąc językiem młodzieży, to obciach czytać książkę. W najgorszym przypadku robią to tylko...dziewczyny.
No właśnie i mamy obraz rzeczywistości, której tak naprawdę nie chcemy widzieć. Szansą na zmianę tej sytuacji jest uczenie małych dzieci jaką przyjemnością może być uczenie się, czy czytanie książek.

Prawa i obowiązki
Na miesiąc przed wyznaczonym terminem semestralnej lub rocznej rady klasyfikacyjnej uczeń i jego rodzice otrzymują informację o przewidywanych ocenach niedostatecznych. Rodzic ma obowiązek podpisać takie pismo. Na 2 tygodnie przed terminem wyznaczonej rocznej rady klasyfikacyjnej uczeń i jego rodzice otrzymują informację o przewidywanej rocznej ocenie z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i o ocenie zachowania. Rodzice podpisem w dzienniku lekcyjnym potwierdzają, że zapoznali się z zasadami oceniania i trybem odwołania.

Ocena niedostateczna - uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu. Uczeń nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności.

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3