Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Halo? 112? Potrzebna pomoc! Oto, jak działa telefon alarmowy na Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA]

Robert Migdał
Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest w całej Polsce ponad 1,1 tys. osób, we Wrocławiu  jest obecnie 70 pracowników
Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest w całej Polsce ponad 1,1 tys. osób, we Wrocławiu jest obecnie 70 pracowników fot. materiały prasowe
Jesteśmy świadkiem wypadku? Widzimy pożar? Potrzebna jest karetka? To tylko kilka przykładów, kiedy chwytamy za telefon i wystukujemy numer alarmowy 112 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Z prośbą o pomoc.

W naszym kraju jest 17 centrów powiadamiania ratunkowego. Jedno z nich działa we Wrocławiu, przy ul. Borowskiej.
Wrocławskie CPR obsługuje teren całego województwa dolnośląskiego. Ale nie tylko - w przypadku awarii lub chwilowego przeciążenia do CPR we Wrocławiu kierowane są także połączenia z całej Polski.
W czasie doby pracownicy Centrum odbierają około pięciu tysięcy zgłoszeń. Liczba ta jest jednak uzależniona od dnia tygodnia, pogody, pory roku. Miesięcznie jest to średnio 150 – 180 tys. telefonów.

Dzwonią dorośli, dzwonią dzieci...

Z jakimi sprawami najczęściej dzwonią ludzie na 112? Największa liczba zgłoszeń dotyczy złego samopoczucia. Wiele zgłoszeń związanych jest z kolizjami i wypadkami drogowymi, interwencjami domowymi lub zakłóceniami porządku publicznego.
Niekiedy zdarzają się telefony złośliwe blokujące numer alarmowy (np. wielokrotne wybieranie numeru alarmowego, a następnie rozłączanie rozmowy) lub takie, które obrażają pracowników. Zgodnie z kodeksem wykroczeń wprowadzanie w błąd, bądź złośliwe blokowanie linii alarmowej podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 złotych.
Na 112 dzwonią nie tylko dorośli, ale też i dzieci - jednak takich telefonów jest niewiele.
- Zgłaszane przez nich sprawy dotyczą zazwyczaj sytuacji domowych lub bezdomnych zwierząt. Dzieci są jednak świadomymi rozmówcami. Niejednokrotnie, w trudnej sytuacji, przekazują wszystkie niezbędne informacje sprawniej niż osoby dorosłe - informuje Karina Sikora-Wojtarowicz, kierownik oddziału Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu.

W sprawie COVID-19

Na 112 dzwonią też osoby samotne, starsze - po prostu, żeby pogadać, żeby ktoś ich wysłuchał…
- Takie telefony zdarzają się rzadko. Jeżeli zgłoszenie nie jest zasadne, operator może poinstruować zgłaszającego gdzie szukać pomocy, np. pokierować do Centrum Wsparcia Dla Osób Dorosłych w Kryzysie. Pod numerem 800 70 2222 w trybie 24h, dyżurują psychologowie i specjaliści, gotowi wysłuchać i pomóc w różnorodnych kryzysowych sytuacjach. Psychologowie i psychoterapeuci są dostępni przez całą dobę, siedem dni w tygodniu - mówi Karina Sikora-Wojtarowicz.
W czasie epidemii koronawirusa Centrum nie odnotowało więcej połączeń, w porównaniu z czasem sprzed COVID-19. Zmienił się jednak charakter zgłoszeń: pojawiła się przewaga zgłoszeń medycznych. Na numer 112 kierowano wiele zgłoszeń niealarmowych, które związane były z sytuacją epidemiczną, np. pytania dotyczące kwarantanny, izolacji czy przepisów prawa z tym związanych.

Cierpliwość, opanowanie, dyscyplina...

Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest w całej Polsce ponad 1,1 tys. osób, we Wrocławiu jest obecnie 70 pracowników. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby zostać pracownikiem Centrum?
- Operatorem numerów alarmowych może być osoba, która posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym, ukończyła szkolenie podstawowe dla operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin, posługuje się językiem polskim w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym obsługę zgłoszeń alarmowych, korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe - informuje Karina Sikora-Wojtarowicz, kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu. - Dodatkowo ważne cechy to: komunikatywność, kreatywność, decyzyjność, asertywność, cierpliwość, umiejętność słuchania, opanowanie, odpowiedzialność, dyscyplina, umiejętność pracy z wykorzystaniem sprzętu teleinformatycznego – dodaje.

Telefon 112 w całej Polsce

  • W naszym kraju funkcjonuje 17 centrów powiadamiania ratunkowego. Dwa takie centra są na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Aktualnie CPR odbierają połączenia kierowane na numery alarmowe 112, 997 i 998.
  • W 2021 r. w centrach powiadamiania ratunkowego w całym kraju odnotowano ponad 21 mln połączeń przychodzących. To o prawie 250 tys. zgłoszeń mniej niż w 2020 roku. Na jednego operatora przypadało średnio 1265 połączeń miesięcznie.
  • Najwięcej połączeń zostało zarejestrowanych w lipcu (ponad 2 mln), czerwcu oraz grudniu (w obu miesiącach prawie 1,9 mln). Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,89 sekundy. Najwięcej połączeń rejestrowanych było w systemie między godzinami 10:00 a 20:00. Najczęściej dzwoniono w piątki i soboty.
  • Prawie 36 proc. wszystkich zgłoszeń na numer 112 (ponad 7,6 mln) stanowiły w 2021 roku zgłoszenia niezasadne, czyli takie które nie wymagały interwencji służb. Odsetek takich zgłoszeń, w porównaniu z rokiem 2020, zmniejszył się o niespełna 2,3 proc. 
  • Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 824 tys.). Zgłaszano też m. in: złe samopoczucie (697 tys.) oraz zakłócenia porządku publicznego (556 tys.).
  • Centra powiadamiania ratunkowego odebrały w 2021 roku ponad 374 tys. zgłoszeń dotyczących COVID-19.

(dane z MSWiA)


Aplikacja Alarm112
umożliwia przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego przez osoby, które z różnych względów nie mogą wykonać połączenia głosowego, np. osoby głuchonieme i niedosłyszące. Przekazanie informacji o zdarzeniu w aplikacji mobilnej Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów, pozwalających na określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna, co umożliwia pracownikom centrów przekazanie zdarzenia do odpowiednich, ze względu na rodzaj i miejsce zdarzenia służb ratunkowych. Jeżeli zachodzi potrzeba, operator numeru alarmowego skontaktuje się poprzez aplikację z osobą zgłaszającą w celu uzyskania większej ilości danych. Pierwotnie aplikacja Alarm112 przeznaczona była dla osób głuchoniemych i niedosłyszących. Obecnie mogą z niej korzystać wszyscy obywatele.
Na ten moment zgłoszenia z Aplikacji Alarm112 obsługiwane są głównie przez CPR w Radomiu (w roku 2021 obsłużono tam ponad 100 zgłoszeń). W CPR we Wrocławiu w roku 2021 obsłużono dwa takie zgłoszenia.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Halo? 112? Potrzebna pomoc! Oto, jak działa telefon alarmowy na Dolnym Śląsku [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto