Wydrążono już kilometr tunelu do Świnoujścia. Ile jeszcze zostało? Kiedy skończą się dla kierowców korki na prom?

Grażyna Szyszka
Grażyna Szyszka
Udostępnij:
Na tunel łączący stały ląd ze Świnoujściem czekają nie tylko mieszkańcy tamtego rejonu, ale też wielu turystów, którzy latem stoją w gigantycznych korkach na promową przeprawę. Jak donosi GDDKiA, maszyna wydążyła już kilometrowy odcinek i przeszła pod cieśniną Świna. Ile jeszcze brakuje?

Świnoujście to znany i lubiany także przez Dolnoślązaków nadmorski kurort z szeroką, czystą plażą i urokliwymi miejscami do spacerów. Dzięki drodze szybkiego ruchu S3, z Głogowa nam morze (do Świnoujścia jest ok. 360 km), czy pobliskich miast można już dojechać w nieco ponad 3 godziny. Wiele osób zniechęca jednak kłopot z przeprawą przez Świnię. W kolejce do wjazdu na prom trzeba często długo czekać.
Już niebawem ma to się zmienić. Nie licząc już tego kończącego się lata, zostanie nam jeszcze jeden sezon letni z utrudnieniami na promowych przeprawach ze Świnoujściem. Jak wynika z planów, w 2023 będziemy już przejeżdżali nowym tunelem, a dotychczasowe przeprawy (prawdopodobnie tylko jedna) będą jedynie turystyczną atrakcją.

Tak ma wyglądać tunel:

O postępie prac na tej inwestycji poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zaczęło się w marcu

Wiercenie tunelu pod dnem Świny ruszyło na początku marca. W sumie maszyna wydrąży 1484 metry. Będzie to najdłuższy podwodny tunel drogowy w Polsce. Cały tunel będzie miał około.1780 metrów, a jak doliczymy drogi dojazdowe - prawie 3200 metrów.

Maszyna TBM zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu. Na półmetku drążenia osiągnięto najniższy punkt tunelu, a obecnie głębokość, na której prowadzone są prace stale się zmniejsza. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin.

Kolejne prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin oznacza zakończenia prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM i trzeba jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa. Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. Prace te będą wymagały przebicia się poza obudowę tunelu i będą skomplikowane pod względem technicznym. W kolejnych etapach wykonane zostanie wykonana nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Układ drogowy prowadzący do tunelu

Poza samym tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.
Źródło: GDDKiA

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie