Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądać tunel łączący Świnoujście ze stałym lądem. ZOBACZCIE FILM

Grażyna Szyszka
Lubicie jeździć do Świnoujścia, ale macie dość stania w długich korkach do promowych przepraw? Według zapowiedzi GDDKiA, za trzy lata ma się to zmienić. Plac budowy tunelu w Świnoujściu został właśnie przekazany wykonawcy zadania. MAMY WIZUALIZACJĘ TUNELU!

Wielu Dolnoślązaków bardzo lubi wypoczynek w uzdrowisku Świnoujście. Zachwyca najszersza plaża bałtycka w Polsce i wiele innych atrakcji. Jednak dojazd do miasta, zwłaszcza w sezonie, bywa koszmarem, bo kolejki do przeprawy promowej są gigantyczne. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że kłopoty znikną, gdy zostanie wybudowany tunel. Plac budowy został już przekazany wykonawcy.

Pierwsze prace wykonawcy to sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.

Jak informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało miasto Świnoujście z konsorcjum (lider PORR S.A), które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy to 793 mln złotych.
– Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 kilometra, a zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 kilometra – wyjaśnia.
Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

W wydrążonym tunelu, oprócz samej jezdni, poniżej ma powstać galeria ewakuacyjna. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu.
– Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam stanie budynek, z którego obiekt będzie zarządzany – dodaje rzecznik GDDKiA.
Kontrakt zakłada, że we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

To długo wyczekiwane przedsięwzięcie realizuje konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin.S.A. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto