Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Starosta bez absolutorium?

Rafał Klepczarek
Starosta Krzysztof Figat zamierza skonsultować z prawnikiem stanowisko komisji rewizyjnej
Starosta Krzysztof Figat zamierza skonsultować z prawnikiem stanowisko komisji rewizyjnej Rafał Klepczarek
Komisja rewizyjna przyjęła dziś, 10 czerwca wniosek o nieudzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Łowickiego. Starosta Krzysztof Figat jest zaskoczony taką oceną wykonania ubiegłorocznego budżetu powiatu.

We wtorkowych obradach KR wzięło udział pięciu radnych. Szef komisji Marcin Kosiorek (PiS) oraz Waldemar Wojciechowski i Zbigniew Kuczyński (obaj z Koalicji Ziemi Łowickiej) negatywnie skwitowali ubiegłorczną pracę władz powiatu. Z kolei Jacek Chudy i Stanisław Felczyński (obaj z PSL) nie zgodzili się z taką oceną wykonania budżetu przez zarząd powiatu. - Jestem zaskoczony stanowiskiem komisji rewizyjnej, gdyż jej zadaniem była ocena prawidłowości wykonania budżetu powiatu za 2013 rok, a nie ocena moich działań – komentuje wynik głosowania starosta Krzysztof Figat (PSL). – Ktoś nie doczytał przepisów, gdyż komisja może postawić wniosek o nieudzielenie absolutorium tylko wtedy, gdy zarząd powiatu nie wykonał budżetu lub jej członkowie nie przyjęli związanego z nim sprawozdania finansowego. A tak się przecież nie stało.
- Zarząd Powiatu Łowickiego w wykonywaniu ubiegłorocznego budżetu nie przestrzegał zasad: legalności, celowości, gospodarności i rzetelności oraz jawności, przejrzystości i równowagi – twierdzi natomiast Marcin Kosiorek, szef KR. - Wykonany budżet jest rozbieżny z zaplanowanym, a winę za taki stan ponosi zarząd na czele z jego przewodniczącym Krzysztofem Figatem. Przy wykonywaniu budżetu zarząd łamał określone w ustawie o finansach publicznych zasady dokonywania wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym i zgodnie z planowanym przeznaczeniem. Wydatkował środki w sposób niecelowy i nieoszczędny, nie zachowując zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Opozycja wytyka staroście także prywatę oraz niegospodarność. On sam twierdzi, że takie zarzuty powinna badać prokuratura, a nie komisja oceniająca prawidłowość wykonania budżetu.
Ocena zdominowanej przez opozycję komisji rewizyjnej pod koniec czerwca zostanie poddana pod głosowanie całej rady powiatu, w której starosta Figat także nie ma większości.
Dzień wcześniej miejska komisja oceniała ubiegłoroczną pracę burmistrza Krzysztofa Kalińskiego. Sześciu jej członków głosowało za przedstawieniem radzie miasta wniosku o pozytywne skwitowanie wykonania przez szefa samorządu ubiegłorocznego budżetu, a jedna osoba była odmiennego zdania.

Poniżej przedstawiany uzasadnienie decyzji powiatowej komisji w Łowiczu

U Z A S A D N I E N I E

1. Komisja Rewizyjna pracowała w oparciu o procedurę absolutoryjną w jednostkach samorządu terytorialnego rozpatrując sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Łowickiego za rok 2013 wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu, sprawozdanie finansowe Powiatu Łowickiego za 2013 rok, oraz informację o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 tj. informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego pod kątem przestrzegania zasad: legalności, celowości, gospodarności i rzetelności oraz zupełności, jawności, przejrzystości i równowagi.
2. Komisja Rewizyjna sprawdziła rzetelność, zupełność, poprawność merytoryczną i formalno – rachunkową sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Łowickiego za rok 2013, sprawozdania finansowego Powiatu Łowickiego za 2013 rok, oraz informację, o której mowa w art. 267 ust. 1 pkt 3 tj. informację o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego.
Komisja dopatrzyła się następujących uchybień:
a) Wykonany na koniec roku budżet jednostki powiatowej Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej był całkiem różny od zaplanowanego. Znalazło się w nim szereg budzących kontrowersję co do celowości, gospodarności, rzetelności, legalności wydatków na niezaplanowane działania. Szczególną uwagę zwróciło wydanie środków publicznych na niezaplanowaną imprezę „Boże Ciało”, której koszty były przed radnymi ukrywane do momentu posiedzenia Komisji Rewizyjnej w maju 2014 r. Ukrywanie kosztów przez blisko rok stawia pod dużym znakiem zapytania rzetelność działań Zarządu Powiatu, celowość tej imprezy, której koszt był kosztem przebywających na terenie naszego powiatu delegacji powiatów zaprzyjaźnionych oraz innych delegacji.
Tylko dzięki wnikliwej i nieugiętej postawie Komisji Rewizyjnej udało się wyegzekwować od Starosty informacje na temat pozostałych kosztów tej imprezy – do kosztów z Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej (9 850 zł) dołączyć należy także kolejną fakturę, którą zapłacił Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Łowiczu. I dalej nie jesteśmy pewni, czy Starosta czegoś jeszcze przed nami nie ukrył.
O zorganizowaniu tej imprezy powiatowej nie byli powiadomieni ani radni ani mieszkańcy powiatu, wiec jak można mówić, że była to impreza powiatowa, na którą przeznaczono powiatowe środki. Można pokusić się o stwierdzenie że była to prywatna impreza Pana Starosty za publiczne pieniądze. O powyższej imprezie nie wiedziała nawet jednostka - Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej, na sesji Rady ówczesny dyrektor zapytany przez radnych potwierdził, iż powyższą fakturę otrzymał po fakcie „do zapłacenia” z pieniędzy Centrum, nic więcej na temat tej „powiatowej” imprezy nie wiedział.
Jednocześnie trzeba podkreślić, że nakłady na organizację imprezy były rażąco za duże w stosunku do efektu (promocja powiatu), którego Radni się w ogóle nie dopatrzyli.
Ta impreza, a także inne, jak choćby „Żniwa w Skansenie”, zawarcie na polecenie Starosty umowy z gazetą Nowy Łowiczanin, nie były wpisane w harmonogram imprez powiatowych i Centrum nie miało zaplanowanych ich w swoich wydatkach finansowych. Zachwiało to płynnością finansową tej jednostki na koniec roku do tego stopnia, że zabrakło jej środków na cele zaplanowane, w tym przede wszystkim na bieżącą działalność.

b) Podważeniem rzetelności, celowości są również faktury z imprezy „Biesiada Łowicka”. Wśród nich znajduje się losowo wybrana do zbadania np. Faktura nr … na zakup 300 kg ziemniaków, opiewająca na sumę 600 zł, ze sklepu w małej miejscowości Bednary, która jednocześnie jest miejscem zamieszkania Starosty. Jednocześnie p. Starosta K. Figat wypowiedział się publicznie dla gazety Dziennik Łódzki, iż „towar ten zakupiło Koło Gospodyń Wiejski z Bednar”, co oczywiście jest niezgodne z przepisami w tym zakresie i z opisem, który znajduje się na fakturze – podmiotem, który dokonał zakupu winno być Centrum Promocji, Kultury i Turystyki Ziemi Łowickiej, a nie jakiś podmiot zewnętrzny – czyli istnieje rozbieżność między stanem faktycznym, a mającą go poświadczać fakturą. Ponadto nie zostały dochowane obowiązki wynikające z ustawy o finansach publicznych, tj. nie została dokonana żadna analiza rynku, nie zebrano ofert z innych punktów sprzedaży – przede wszystkim z hurtowni, bowiem ilość zakupionego towaru była hurtowa, więc cenę można było skutecznie obniżyć do minimum, to nie Centrum PKiTZŁ zleciło zakup, nie odebrało towaru, ani faktury. W związku z tym pozostałe faktury również budzą zastrzeżenia Komisji co do celowości zakupu.

Biorąc pod uwagę analizę ubiegłorocznych imprez powiatowych (wielu w ogóle nie planowanych!) Komisja stwierdza, że środki na ich zorganizowanie, wydatkowane były niezgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób niecelowy i nieoszczędny, i przy braku respektowania zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Łamiąc jednocześnie zasady legalności, rzetelności, jawności i przejrzystości wydatków publicznych.

c) Sprawa zaciągniętego przez Zarząd Powiatu kredytu w dniu 2 września 2013 r. Wątpliwości budzi cel na jaki ten kredyt został zaciągnięty. Najpierw Pan Starosta mówił, że to kredyt na wypłaty dla nauczycieli, co potwierdziła p. Wiceprzewodnicząca Irena Kolos na sesji październikowej, potem jednak Pan Starosta twierdził co innego. Nie otrzymaliśmy ani jako radni, ani jako Komisja Rewizyjna historii rachunków między 28 sierpnia a 5 września. Kredyt ten nie mógł być przeznaczony na pensje dla nauczycieli, ponieważ subwencja wpłynęła zgodnie z zaplanowanym terminem.
Duże wątpliwości budzi również fakt, iż nie zostały podjęte kroki do unieważnienia przetargu na zaciągnięcie kredytu z chwilą otwarcia ofert i stwierdzenia wyższych kosztów kredytu niż były zaplanowane w budżecie powiatu! W wyniku niekompetencji Zarządu został zaciągnięty w pośpiechu kredyt od jedynego oferenta na bardzo niekorzystnych dla Powiatu warunkach. Takie decyzje spowodowałyby wydatkowanie środków na koszty zaciągniętego kredytu zamiast na rozwój Powiatu. Dopiero interwencja części radnych spowodowała zamianę kredytu na emisję obligacji zmniejszając nieuzasadnione wydatki z budżetu Powiatu.

d) Wykorzystanie samochodu służbowego. Przede wszystkim Starosta jako kierownik urzędu korzystał ze służbowego samochodu wbrew przepisom prawa do celów innych niż służbowe. Oficjalnie na sesjach Rady potwierdził obawy zgłaszane przez radnych, że samochodem służbowym jeździ do swojego miejsca zamieszkania (Bednary) oddalonego o ok.15 km od siedziby Starostwa oraz dojeżdża nim do pracy. Natomiast w wyniku kontroli kart samochodu służbowego Komisja Rewizyjna stwierdziła całkowity brak w kartach pojazdu takiej informacji, pomimo, że miejscowość Bednary winna być miejscem docelowym jednego dnia i miejscem rozpoczynającym wyjazd samochodem służbowym w karcie z dnia następnego. Świadczy to o podawaniu nieprawdy w drukach ścisłego zarachowania, jakimi są karty pojazdu.
Ponadto Komisja dopatrzyła się wielu innych nieprawidłowości. W kartach nagminnie pojawiają się zapisy trasy: Starostwo Powiatowe – Powiat (bez konkretyzacji celu i miejsca dojazdu), jak chociażby w dn. 27.01.13 r., 20.02.13 r., 31.12.13 r., czy np. w dniu 14.08.13 r. – rozpisane jest w ten sposób aż 140 km, w innych dniach 70km, 120km itd. Częste wyjazdy Starosty na trasie Starostwo Powiatowe - Miasto, po ok. 20 km (w samym styczniu - 3.01.13 r., 4.01.13 r., 7.01.13 r., 9.01.13 r., 22.01.13 r., 28.03.13 r., 30.01.2013 r., 31.01.13 r. i wiele innych). Zasadność takich wyjazdów w niewiadomym celu i do niewiadomego miejsca, przejechania tak dużej ilości kilometrów budzi uzasadnione zastrzeżenia Komisji Rewizyjnej, co do celowości wydanych pieniędzy. Trasy bez konkretyzacji celu dały w sumie ok. 2 900 km.
Jako kolejny przykład niegospodarności, a zarazem nierzetelności można podać wyjazd Starosty do Gdyni w dniach 6-9 grudnia 2013 r. – samochodem służbowym, bez polecenia służbowego wyjazdu (delegacji), bez podania celu podróży, z wpisanym w kartę pojazdu wyjazdem do Kartuz, choć Starosta przez cały czas utrzymuje, że pojechał do Gdyni, tak mówił na sesjach zarówno on, jak i ówczesny Przewodniczący Rady. Do dziś nie wiemy, gdzie Przewodniczący Zarządu Powiatu Łowickiego przebywał przez piątek, sobotę, niedzielę i poniedziałek, nie wiemy jaki był służbowy cel pobytu trwający przez aż 3 dni.

e) Jedyna inwestycja przeprowadzono przez Starostwo Powiatowe nie została zrealizowana do dziś, choć jej zakres i czas realizacji wynikający z umowy przetargowej obejmował 3 miesiące (kwiecień – czerwiec 2013 r.), a zwiększana była kilkoma aneksami (dwie umowy na roboty uzupełniające, i jedna na dodatkowe). Trwa ona zresztą do dziś. Ten brak nadzoru nad jej przebiegiem budzi wiele zastrzeżeń co do gospodarności i rzetelności wydatkowanych środków publicznych z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
f) Kolejny rok nie została wykonana zaplanowana sprzedaż, co pomniejszyło przychody przy zwiększeniu wydatków. Brak środków „w kasie” spowodował podjęciem decyzji o zaciągnięciu kredytu, który mógł być dla Powiatu dodatkowym obciążeniem. Jest to kolejny przykład zarządzania przy braku gospodarności i rzetelności, w sposób niecelowy i nieoszczędny, przy braku zachowania zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

g) Wskazana w poprzednich podpunktach niefrasobliwość i niegospodarność, przy braku rzetelnej analizy budżetu doprowadziła do zaciągnięcia zobowiązań finansowych w roku 2013, które przeszły na rok 2014 i zostały pokryte ze środków na ten rok (składki ZUS w placówkach oświatowych powiatu na około 700 tys. zł).

3. Biorąc pod uwagę, że powyższe uwagi, Komisja negatywnie ocenia pracę Zarządu Powiatu Łowickiego w zakresie realizacji budżetu za rok 2013.
Zarząd Powiatu Łowickiego w wykonywaniu ubiegłorocznego budżetu nie przestrzegał zasad: legalności, celowości, gospodarności i rzetelności oraz jawności, przejrzystości i równowagi. Wykonany budżet jest rozbieżny z zaplanowanym, a winę za taki stan ponosi Zarząd Powiatu na czele z Przewodniczącym Krzysztofem Figatem. Przy wykonywaniu budżetu Zarząd Powiatu łamał określone w ustawie o finansach publicznych zasady dokonywania wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym i zgodnie z planowanym przeznaczeniem. Wydatkował środki w sposób niecelowy i nieoszczędny, nie zachowując zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto