Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła, że uchwała budżetowa powiatu głogowskiego uchwalona 28 grudnia 2018 roku została przyjęta z naruszeniem prawa. Chodzi o konkretny zapis w zakresie zmniejszenia planowanych wydatków w rozdziale rezerwy ogólne i celowe w kwocie 200 tys. zł. Kwota ta stanowi rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe. W przyjętym przez radę budżecie całkowicie rozwiązano rezerwę, co według RIO stanowi istotne naruszenie ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
Powołując się na przepisy tej ustawy, RIO zaznacza, że w budżecie jednostki samorządu terytorialnego tworzy się rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości nie mniejszej niż 0,5 proc. wydatków budżetu. Podkreśla też, że takie zabezpieczenie jest konieczne w związku z nieprzewidzianymi wydatkami mogącymi powstać w sytuacji kryzysowej i stanu zagrożenia ludności. Organ wykonawczy gminy w takich sytuacjach powinien mieć zapewnione w całym roku budżetowym realne możliwości wykonania swoich obowiązków. Co w przypadku głogowskiego powiatu byłoby niemożliwe.
Opinia RIO nie niesie dla powiatu żadnych konsekwencji, ponieważ uchwała budżetowa, której dotyczy, straciła moc z końcem roku.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?