Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rada powiatu głogowskiego uchwaliła budżet na 2019 rok

Grażyna Szyszka
Podczas wczorajszej sesji powiatowej radni przyjęli budżet na 2019 rok. Za uchwałą zagłosowało 12 radnych, a sześć osób z klubu Prawa i Sprawiedliwości nie wzięło udziału w głosowaniu. Podczas sesji była gorąca dyskusja.

Dochody powiatu wynoszą 110 885 855 zł, wydatki - 114 366 272 zł, a wydatki majątkowe -3 697 977 zł.
Deficyt w wysokości3 480 417 zł ma być pokryty z emisji obligacji o wartości 3 000 000 zł oraz wolnych środków 480 417 zł.

Zanim przyjęto budżet opozycja skrytykowała plany finansowe zarzucając wręcz, że powiat stoi na skraju bankructwa. W imieniu klubu stanowisko przedstawił radny Andrzej Radomski. W oświadczeniu czytamy m.in.

„Budżet na 2019 rok to przysłowiowy gwóźdź do trumny finansów powiatu. Budżet ten zakłada, jak na możliwości finansowe powiatu, kolosalny deficyt w wysokości 3 480 417 zł. Deficyt ten skutkuje właśnie przekroczeniem wskaźników zadłużenia w roku 2020 i dlatego Zarząd Powiatu nieprawidłowo zawyża dochody na ten rok by ukryć bankructwo.Podczas prac nad budżetem, radni naszego klubu wnioskowali o wpisanie do budżetu wartości realnych i skonstruowanie budżetu bez deficytu budżetowego, po to by nie doprowadzać powiat do bankructwa i niezgodnie z prawem przeprowadzać nad nim głosowania.
Niestety koalicja rządząca, SLD-PO odrzuciła te wnioski”.

(Pełne stanowisko klubu pod tekstem)

Skarbnik powiatu Krystian Czarnota uspokajał, że budżet nie jest zagrożony

– Już kilka lat temu słyszeliśmy, że powiat jest w ruinie. Mamy się dobrze na nasze jednostki i mieszkańcy powiatu są bezpieczni – mów starosta głogowski Jarosław Dudkowiak. – Jak mamy oceniać stanowisko opozycji, która nie glosuje. Gdyby byli przeciwko, to powinni tak właśnie głosować. Wygląda na to,że według nich wszystko jest źle, ale nie głosują, bo nie chcą ponosić żadnej odpowiedzialności.

Na początku sesji ślubowanie złożył nowy radny - Adam Borysiewicz. Zajął on miejsce w radzie po Wojciechu Boreckim, który został zastępcą prezydenta Głogowa.

Stanowisko Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości Powiatu Głogowskiego w sprawie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej i projektu uchwały budżetowej na 2019 rok, wyrażone na Sesji Rady Powiatu w dniu 23-01-2019r.

Przedstawiony przez Zarząd Powiatu projekt uchwały budżetowej trzeba rozpatrywać łącznie z projektem uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Powodem dla którego trzeba to czynić łącznie jest przesłanka zakazu uchwałodawczego, w razie przekroczenia wskaźników wskazanych w art. 243 Ustawy o finansach publicznych.
Wskazany przepis mówi, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po nim zostaną przekroczone określone w tym przepisie wskaźniki zadłużenia.
Przepis ten wprowadzono w celu zapobieżenia bankructwom samorządów, z powodu zbyt lekkomyślnej i krótkowzrocznej polityki finansowej, osób zarządzających samorządem.
Naszym zdaniem, tak jest właśnie w przypadku Powiatu Głogowskiego.
Zarząd Powiatu w Wieloletniej Prognozie Finansowej przyjął po stronie dochodów na rok 2020 kwoty, które nie mają pokrycia w żadnej źródłowej dokumentacji finansowej i są zupełnie nierealne.
Uczynił to dlatego, że w roku 2020 Powiat Głogowski potencjalnie przekracza wskaźnik określony w wyżej cytowanym przepisie art. 243 Ustawy o Finansach Publicznych.
Wskaźnik graniczny to 2,29%, więc co robi Zarząd?
Mianowicie wprowadza do Wieloletniej Prognozy Finansowej na rok 2020 dochody, które tak naprawdę nigdy nie zaistnieją w 2020 roku, a może i w ogóle nie zaistnieją.
Pierwszy planowany fikcyjny dochód, to dotacja w wysokości 1 mln zł na inwestycje, która to dotacja tak naprawdę fizycznie nie istnieje!
Do takiego stwierdzenia skłania nas fakt, iż pomimo wielu wystąpień o dokumenty potwierdzające tą dotację, nigdy tych dokumentów nie otrzymaliśmy. Otrzymaliśmy za to umowę na dofinansowanie projektu „Budowa dwóch obiektów mieszkalnych o charakterze opiekuńczo-wychowawczym (…) na potrzeby Domów Dziecka” z tłumaczeniem, że kwota 1 mln zł to przewidywane kary dla wykonawcy.
Zarząd Powiatu mógłby równie dobrze zaplanować wygraną w toto-lotka, miałoby to taką samą wartość informacyjną i takie samo prawdopodobieństwo spełnienia.
Zarząd Powiatu całkowicie mija się z prawdą i logiką planując taką kwotę, ponieważ z kilku względów uzyskanie kwoty jednego miliona w 2020 roku jest niemożliwe.
Pierwszy powód to fakt, że zakończenie inwestycji to 30 czerwca 2019 roku, co wynika z umowy jaka została przedłożona radnym.
Oznacza to, że ewentualne kary powinny być naliczone w 2019 roku i wprowadzone do budżetu powiatu na rok 2019, czego Zarząd Powiatu nie uczynił!!
Drugi powód to kwota wydatków kwalifikowanych na ww. zadanie, która wynosi 3 012 912,86 zł, z czego dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego to 2 560 975,94 zł, więc tak naprawdę środki powiatu stanowiące wkład własny wynoszą tylko 451 936,92 zł.
I nawet jeśli zakładać, że jakieś kary będą to jakim cudem planowane jest 1 mln z kar, skoro powiat ponosi wkład własny 451 936,92 zł? Zarząd Powiatu spodziewa się na tym zadaniu zarobić? Podwoić zainwestowaną kwotę?
Naszym zdaniem jest to niezgodne z prawem i wszelkimi zasadami planowania budżetowego, co oznacza, że Zarząd Powiatu podał nieprawdziwe, fikcyjne dane do RIO i dla radnych powiatowych. Czyżby chodziło, tylko i wyłącznie, o uzyskanie pozytywnej opinii ?
Przy tego rodzaju zabiegach Zarząd Powiatu uzyskał pozytywną opinię RIO i jakby nigdy nic chce uchwalić budżet, nad którym nawet nie powinniśmy głosować.
Jaka jest ta opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej, którą tak naprawdę wydała ona, nie wiedząc, że dane jakie jej przedstawiono są, naszym zdaniem, delikatnie mówiąc, nieprawdziwe.
Otóż opinia RIO w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej wyraźnie wskazuje, że w 2020 roku „prognozowany wskaźnik spłaty długu wynosi 2,29% i jest równy dopuszczalnemu indywidualnemu wskaźnikowi spłaty ustalonemu zgodnie z art. 243 ufp (2,29%).” Dlatego też RIO wniosło uwagi do tejże prognozy. RIO wskazało również zagrożenia wynikające z braku realizacji dochodów na 2020 rok, które Izba określiła jako mało realne.
Naszym zdaniem, RIO nie widząc nawet dokumentów źródłowych i nie wiedząc o tym, że przedłożono mu dokumenty, które mają wprowadzić go w błąd, już wykazało poważne zagrożenie w jakim znalazły się finanse powiatu.
Niestety RIO nie mogło na podstawie samych projektów stwierdzić to co radni, po dostępie do bardziej szczegółowych dokumentów, czyli to, że Zarząd Powiatu zawyża potencjalne dochody ze sprzedaży majątku po to, by fikcyjnie obniżać zadłużenie.
Przykładem jest tutaj planowana sprzedaż nieruchomości przy ul. Folwarcznej, której wartość wg operatu szacunkowego wynosi 1 411 200 zł, a w Wieloletniej Prognozie Finansowej wpisano kwotę większą, czyli 1 423 000 zł.
Ciekawe dlaczego? Czyżby brakowało kilkanaście tysięcy do wypełnienia przesłanek ustawowych?
Ale to nie koniec sprawy ww. nieruchomości.
Okazało się, że nieruchomość tą wystawiono na sprzedaż już 03-10-2018 roku!!! Czyli jeszcze przed przekazaniem radnym i RIO uchwały budżetowej na 2019 rok i Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Zarząd Powiatu kolejny raz wprowadził w błąd RIO i radnych, bo tak naprawdę dwukrotnie zaplanował sprzedać ww. nieruchomość.
Poza tym jak można coś sprzedawać na etapie planowania budżetu, a jednocześnie planować to sprzedać za prawie 2 lata? To jest doprawdy zadziwiające.
Wracając do sprawy sprzedaży nieruchomości przy ul. Folwarcznej w 2018 roku, okazało się, że oczywiście sprzedaż, za tak dużą kwotę nie doszła do skutku, co kolejny raz pokazuje nierealność planów zarządu.
Dlatego też Zarząd Powiatu wystawił nieruchomość przy ul. Folwarcznej na sprzedaż w styczniu 2019 roku za kwotę jedynie 853 000 zł.
Działania Zarządu Powiatu przypominają, działania bankruta, który za wszelką cenę próbuje cokolwiek sprzedać, by przeżyć jeszcze jakiś czas.
Dlaczego Zarząd Powiatu mając wiedzę o tym, że już próbuje sprzedać tą nieruchomość w 2018 roku i do sprzedaży nie dochodzi, wykazuje ją do sprzedaży na 2020 rok za cenę1 423 000 zł, czyli cenę po której niespełna miesiąc temu nieudało się jej sprzedać??
Panie starosto, co Pan na to wszystko?
Ewidentnie Zarząd Powiatu wprowadza w błąd radnych i Regionalną Izbę Obrachunkową po to by uzyskać pozytywną opinię tego drugiego organu, a od radnych głosowanie nad budżetem.
Kolejna przesłanka do bankructwa powiatu, które gdyby przyjąć prawdziwe dane, powinno nastąpić już w przyszłym roku, jest projekt budżetu na rok 2019.
Budżet na 2019 rok to przysłowiowy gwóźdź do trumny finansów powiatu.
Budżet ten zakłada, jak na możliwości finansowe powiatu, kolosalny deficyt w wysokości 3 480 417 zł. Deficyt ten skutkuje właśnie przekroczeniem wskaźników zadłużenia w roku 2020 i dlatego Zarząd Powiatu nieprawidłowo zawyża dochody na ten rok by ukryć bankructwo.
Podczas prac nad budżetem, radni naszego klubu wnioskowali o wpisanie do budżetu wartości realnych i skonstruowanie budżetu bez deficytu budżetowego, po to by nie doprowadzać powiat do bankructwa i niezgodnie z prawem przeprowadzać nad nim głosowania.
Niestety koalicja rządząca, SLD-PO odrzuciła te wnioski.
Już z tego powodu głosowanie za budżetem na 2019 rok jest niedopuszczalne.
Proszę , niech Pan Starosta odpowie w jaki sposób zamierza spłacić zaciągane długi skoro w 2019 roku, nie planując żadnych inwestycji, nie może związać końca z końcem?
A jak wynika z przedłożonej w Wieloletniej Prognozie Finansowej, dokumentacji, od 2020 roku mają być wielomilionowe oszczędności.
Pytam, z czego?
Jakimś cudem znikną miliony wydatków i spełnią się nierealne plany realizacji dochodów? Cud to już jest nawet za małe słowo. To jest nierealna mrzonka.
Wchodząc w pozycje budżetu, dostrzeżemy biedę w jednostkach budżetowych i rozpasanie wydatków w Starostwie Powiatowym, którego budżet rok-rocznie rośnie o kilka ładnych procent. Zaś w jednostkach np. oświatowych planuje się rezerwy celowe pierwotnie nazywane „rezerwą na braki”.
Tak można też określić ten budżet, budżet braków, przetrwania i zadłużania. Bez inwestycji i bez żadnej wizji na przyszłość.
W związku z powyższymi uwagami klub radnych PiS Rady Powiatu Głogowskiego nie może zgodzić się z takim założeniami do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019 – 2027 i będzie głosował przeciw jej przyjęciu. Natomiast mając na uwadze zapisy art. 243 ustawy o finansach publicznych, który zakazuje organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, czyli w naszym przypadku radzie powiatu, uchwalenia budżetu, w którym naruszone są wskaźniki, o których w tym artykule mowa, nie weźmiemy udziału w głosowaniu za przyjęciem budżetu na rok 2019, a także w będącej jej skutkiem uchwałą w sprawie obligacji powiatowych oraz zasad ich zbywania i wykupu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto