Przegląd Piosenki Aktorskiej. Bez przemówień tego dnia nie obyłoby się żadne wydarzenie w szanującym się teatrze, wszak 27 marca to Międzynarodowy Dzień Teatru. Przed Koncertem Finałowym orędzie Krzysztofa Warlikowskiego przeczytał Konrad Imiela, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol.
Przegląd Piosenki Aktorskiej – orędzie Krzysztofa Warlikowskiego
Konrad Imiela czytał:
Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.
Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.
Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.
Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.
Przegląd Piosenki Aktorskiej – ważne wypowiedziane i wyśpiewane
Przemówienia polityków mężczyzn, śpiewane kobiecymi głosami, zabrzmiały wyjątkowo, bo poruszały.
Wielkie przemówienia zaczęła Helena Sujecka, wygłaszając przemówienie Sacheen Littlefeather w imieniu Marlona Brando, który w 1973 roku odmówił przyjęcia Oscara za Ojca chrzestnego, na znak protestu przeciwko dyskryminacji Indian i ich fałszywemu przedstawianiu w westernach oraz w geście poparcia dla Indian z Ruchu Indian Amerykańskich okupujących Wounded Knee w rezerwacie Pine Ridge.
Z kolei Ilona Ostrowska mówiła słowa Andrzeja Wajdy, z okazji wręczenia Oscara, 2 marca 2000 roku. – Cieszę się, że wracamy do zachodniej cywilizacji – śpiewała.
Anna Gorajska przedstawiła przemówienie Arnolda Schwarzeneggera pt. Ziszczony Amerykański sen. Aktor i senator wystąpił na konwencji partii republikańskiej w Madison Square Garden w Nowym Jorku, 31 sierpnia 2004 roku. – Przyjechaliśmy do Ameryki z głową pełną determinacji i pragnień – zabrzmiało.
Kontrastowo brzmiało przemówienie Wojciecha Jaruzelskiego, ogłaszającego stan wojenny 13 grudnia 1981 roku. W ustach Emose Uhunmwangho wyjątkowo zabrzmiała deklaracja: – – Niech w naszym kraju nie popłyni ani jedna kropla polskiej krwi.
Drobnej budowy aktorka Anna Mierzwa wyśpiewała słowa Lecha Wałęsy w Kongresie w USA, wypowiedziane 15 listopada 1989 roku, kilka miesięcy po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. – Przeskoczyłem płot i tak to się zaczęło. Wolność jest prawem człowieka – śpiewała.
Niewątpliwie poruszyły sumienia słowa Mahatmy Gandhiego – Moją religią jest brak przemocy, z 1928 roku. Śpiewała je Paulina Przybysz.
Całość poruszających śpiewanych przemówień zakończyła Helena Sujecka, cytująca Stojącego Niedźwiedzia, wodza Indian, który w 1879 roku mówił: – Jestem już zmęczony walką. To młodzi muszą zdecydować tak lub nie.
Koncert Wielkie przemówienia był częścią Koncertu Finałowego 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
CZYTAJ
PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ – KTO WYGRAŁ?
Wielkie przemówienia, scenariusz na podstawie cytatów ze słynnych przemówień: Joanna Zdrada, reżyseria: Radosław Rychcik, scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska, muzyka: The Natural Born Chillers w składzie Michał Lis, Piotr Lis, Bartosz Ignor, Maciej Matysiak. Występują: Misia Furtak, Anna Gorajska, Anna Mierzwa, Ilona Ostrowska, Paulina Przybysz, Helena Sujecka, Ania Rusowicz, Emose Uhunmwangho.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?