Sezon grzewczy 2019/2020 trwał od 17 września 2019 r. do 19 maja 2020r. Miał zatem 246 dni i był dłuższy od sezonu poprzedniego o 11 dni. Mimo to zużycie ciepła w zasobach Spółdzielni było niższe o 3 proc.
Niestety, wzrosły w tym samym czasie koszty zakupu ciepła. W porównaniu do poprzedniego sezonu były wyższe o 8,2 proc. Istotny wzrost kosztów zakupu ciepła w porównaniu do sezonu poprzedniego wynika ze zmiany taryfy dla ciepła, która w sezonie grzewczym 2019/2020 zmieniła się aż czterokrotnie. W wyniku tych zmian opłata za ciepło wzrosła o 20 proc.
Wszyscy mieszkańcy otrzymali rozliczenie wynikające ze sposobu, jaki dana nieruchomość przyjęła za obowiązujący. W większości jest to rozliczenie na podstawie powierzchni mieszkania. Pozostała część (około 17 proc. lokali) rozlicza się według wskazań podzielników.
W tym roku po raz pierwszy mieszkańcy bloków, które zostały docieplone w ramach „Programu Termomodernizacji” realizowanego z dofinansowaniem unijnym, otrzymały dwa rozliczenia. Pierwsze – obowiązujące – na podstawie powierzchni użytkowej, drugie – przykładowe – na podstawie odczytów z podzielników. Na obu zapewne znajdują się inne kwoty nadpłaty/dopłaty. Kwota, która faktycznie jest do zwrotu/dopłaty znajduje się na rozliczeniu na podstawie powierzchni. Drugie – oznaczone pieczątką „rozliczenie przykładowe” – pokazuje tylko, jak wyglądałoby rozliczenie lokalu, gdyby w budynku obowiązywała metoda wg wskazań podzielników.
Co z nadpłatami?
Powstałe nadpłaty przeznacza się na pokrycie wymagalnych zobowiązań użytkownika lokalu wobec Spółdzielni. Na pisemny wniosek, który winien być złożony w terminie 30 dni od daty otrzymania rozliczenia, kwota nadpłaty po potrąceniu nieuregulowanych zobowiązań zostanie zwrócona na wskazany rachunek bankowy. W przypadku nie złożenia wniosku kwota nadpłaty zostanie zaliczona na poczet opłat za mieszkanie. Można więc w kolejnym miesiącu pomniejszyć kwotę opłaty za mieszkanie o wysokość nadpłaty.
Ile jest czasu na uregulowanie niedopłaty?
Niedopłaty powinny być uregulowane w ciągu miesiąca od otrzymania rozliczenia. Jej wysokość można dodać do kolejnej opłaty za mieszkanie. W uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek mieszkańca, kwota niedopłaty może być rozłożona na raty.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?