Chodzi o modernizację trasy, budowę obwodnic miast i nowych odcinków drogi. Pomysł przedstawili w piątek samorządowcom z terenów, które miałby ten korytarz połączyć. M.in. z Głogowa, Bolesławca, Wschowy i Saksonii.
Od rozmów nad takim rozwiązaniem do rozpoczęcia prac jeszcze daleka droga. Czy inicjatywa ma szanse na powodzenie?
– Wspólnie wyrażona wola działania tak wielu samorządów upoważni nas do tego, abyśmy zabiegali o prawo do ujęcia nowego korytarza komunikacyjnego w dokumentach strategicznych – mówi Piotr Maniara, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorców Ziemi Głogowskiej.
Biznesmeni dodają, że warto zrobić co tylko można, by rozpocząć prace nad takim rozwiązaniem, choć jego realizacja może trwać latami.
Co w ogóle da samorządom ta inicjatywa? Zdaniem pomysłodawców przede wszystkim bardzo dobrze wpłynie na rozwój regionu. Wspólnie samorządy mogą skuteczniej się starać o środki na takie inwestycje, jak obwodnice czy przeprawy mostowe. Lepsza komunikacja ma między innymi zachęcić inwestorów i turystów. To właśnie dostępność komunikacyjna danego regionu ma znaczący wpływ na decyzję o inwestycjach. – Inwestorzy w rozmowach z nami często pytają o dostęp do ważnych dróg – mówi Rafael Rokaszewicz, starosta głogowski. – Droga krajowa numer 12 nie ma już takiego znaczenia, jak kiedyś. Wszyscy wiemy z historii, że bodźcem rozwoju, czy nawet powstawania miast, była bliskość ważnych szlaków handlowych.
Do udziału w konferencji zaproszono też profesora Polskiej Akademii Nauk Tomasza Komornickiego, który przygotował wstępną ekspertyzę dotyczącą ciągle rozwijającego się projektu. Podkreślił on, że obecny system rozwoju komunikacyjnego w Polsce, w rozłożeniu ważnych dróg przypominający szachownicę, ma swój rodowód w latach 60. XX wieku, kiedy to istniały inne priorytety.
Niedoceniane są natomiast rozwiązania tzw. dróg skośnych, a taką właśnie jest droga krajowa nr 12 z proponowanymi zmianami.
Głogowskie stowarzyszenie prowadzi w sprawie swojego pomysłu rozmowy z władzami samorządów oraz trzech województw, które korytarz drogowy ma połączyć.
Do dialogu włączyła się także Saksonia.
Jak mówi Piotr Maniara, pomysłem zainteresował również władze Polskiej Miedzi, które mogą bardzo pomóc w lob-bowaniu na rzecz rozwoju infrastruktury drogowej wokół zaproponowanego przez przedsiębiorców korytarza.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?