Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Głogowa - podsumowano spotkania z mieszkańcami gmin. Jakie wnioski zgłaszano?

Grażyna Szyszka
Opracowano cztery warianty budowy obwodnicy Głogowa
Opracowano cztery warianty budowy obwodnicy Głogowa
Ponad 600 osób wzięło w sumie udział w spotkaniach informacyjnych w sprawie budowy obwodnicy Głogowa z druga przeprawą mostową na Odrze – tak wynika z podsumowania przygotowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkę Transprojekt Gdański, która opracowuje Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe dla tej inwestycji.

Przypomnijmy, że spotkania z mieszkańcami Głogowa i okolicznych gmin odbyły się na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku. Największa frekwencja była w Ruszowicach (178 osób) i w Serbach (161) a najmniejsza w Radwanicach (11).

Projektanci omawiali harmonogram inwestycji oraz założenia projektowe. Prezentowali też szczegółowy przebieg wszystkich czterech wariantów (PN4, PN5, PD2 i W4), trzy północne i jeden południowy.
W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele inwestora – GDDKiA we Wrocławiu, którzy udzielali wyjaśnień dotyczących przebiegu obwodnicy, planów inwestycyjnych, spraw środowiskowych i wykupu nieruchomości.

Zobacz spotkanie w SerbachTUTAJ

Mieszkańcy mieli możliwość zgłaszania wniosków i formułowania opinii zarówno w trakcie samych spotkań, jak i bezpośrednio po nich wypełniając specjalne ankiety lub pisząc na adres biura projektów lub GDDKiA.
Jak ustaliliśmy, po spotkaniach swój protest i opinię złożyło 1159 osób. Do inwestora trafiło w sumie pięć protestów zbiorowych, dotyczących głównie sprzeciwu wobec planów budowy południowego wariantu, wyznaczonego od drogi S3, biegnącego równolegle z drogą 292, przez osiedle Ruszowice i przy Krzepowie. Podpisało się pod nim aż 577 mieszkańców gminy Jerzmanowa, 61 osób ze Słonego, a także 278 z Kluczy, Starych Serbów i działkowiczów z ogrodów Stokrotka w Kluczach.
Północy wariant (PN5) wskazali też samorządowcy z gmin, przez które poprowadzone są plany obwodnic.

Zobacz spotkanie w RuszowicachTUTAJ
Jak wynika z raportu, mieszkańcy poparli budowę obwodnicy, ale proponowali wprowadzenie korekt w przebiegu wariantów.

Opinie za budową wg wariatów północnych:

- lokalizacja w terenie najmniej kolizyjnym pod względem zabudowy mieszkaniowej i mało zaludnionym,
- obwodnica przejmie ruch ciężarowy do Strefy Ekonomicznej oraz Huty Miedzi Głogów,
- nie ograniczają możliwości rozwoju miasta, który jest ukierunkowany na tereny wschodnie i południowe,
- przebiegają po terenach najbardziej zdegradowanych jeśli chodzi o rozwój rolnictwa,
- mniej oddziaływają na środowisko,
- nie rodzą konfliktów społecznych,
-odciążają Głogów poprzez przejęcie ruchu weekendowego z drogi 319,
bliskość straży pożarnej.

Ponadto:
Wariant PN5 omija linię kolejową Łódź Kaliska - Żagań, co obniża koszty budowy.
Postulowano przedłużenie obwodnicy w kierunku miejscowości Szlichtingowa, z ominięciem miejscowości Wilków.

Opinie przeciwko budowie obwodnicy wg wariantu W4 i PD2.

- utrata wartości nieruchomości, całkowita degradacja przestrzeni życiowej,
zatrucie powietrza spalinami przez zwiększony ruch samochodowy blisko posesji,
ponadnormatywne oddziaływanie w zakresie hałasu, zakłócenie snu,
-możliwe rozszczelnienie rur gazowych gazociągu wysokiego ciśnienia,
-dłuższy i kosztowniejszy dojazd do pracy,
-utrata, odcięcie i degradacja miejsca turystyczno - rekreacyjnego,
- negatywne oddziaływanie na przyrodę ożywioną i utrata miejsca przyrodniczego (miejsca lęgowe saren i bażantów),
-negatywne oddziaływanie na klimat akustyczny i powietrze atmosferyczne,
-negatywne oddziaływanie na wody powierzchniowe i podziemne oraz na krajobraz, nadmiernie ingeruje w nieruchomość ROD "POD KASZTANAMI",
- przebiega m.in. przez tereny zalewowe rzeki Czarnej co jest rozwiązaniem niebezpiecznym.

W ramach opracowania STEŚ zostanie sporządzony szczegółowy raport ze spotkań informacyjnych.

Cztery warianty budowy obwodnicy Głogowa

Przypomnijmy, że brane są pod uwagę cztery warianty obwodnicy - trzy północne i jeden południowy. Ich długości są różne i wahają się w przedziale ok. 18-21 km. Prędkość projektowa 80 km, szerokość pasa ruchu 3,5 m, szerokość pasa poboczy 1,5 m, obciążenie nawierzchni 115 kN/oś.
Z projektu północnych tras wynika, że każda z nich rozpoczyna się na DK 12 w rejonie wsi Dankowice, a kończy na DK 12 między Serbami a Wilkowem. Ich przebieg różni się długością trasy, ale wszystkie trzy przewidują budowę drugiego mostu na Odrze w tym samym miejscu, czyli w pobliżu nieistniejącej wsi Rapocin. Każda z nich od zachodu mija Serby i za tą miejscowością łączy się z DK 12.

Czwarty, południowy wariant to obwodnica, która miałaby swój początek na S3, na węźle Głogów Południe, a potem byłaby drogą równoległą do „jerzmanówki”. Wariant ten prowadzi obwodnicę między osiedlem Piastów Śląskich, a Szczyglicami i dalej obok Krzepowa. Most na Odrze miałby stanąć za Widziszowem.
Przewidywane parametry techniczne odcinka wynoszą: długość około 20 km.
Według ostatnich informacji, przekazanych w lutym tego roku przez ministerstwo infrastruktury, obwodnica Głogowa wraz z drugim mostem na Odrze znalazła się w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Jej koszt policzono na około 1 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto