Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PLESZEW - Powiat liderem informatyzacji

Daniel Aleksandrzak
Warty prawie milion sprzęt komputerowy trafił do samorządów ziemi pleszewskiej dzięki ministerialnej dotacji. W ramach projektu, w starostwie oraz urzędach gmin w: Choczu, Czerminie, Dobrzycy oraz Gołuchowie pojawią się publiczne punkty dostępu do internetu, czyli tzw. kioski internetowe, dzięki którym każdy będzie mógł skorzystać z globalnej sieci.

To dopiero początek informatyzacji urzędów, bo jeszcze w tym roku ma ruszyć program e-administracja, który w założeniach ma poprawić i przyspieszyć obsługę interesantów.

Okazuje się, że powiat pleszewski stał się liderem informatyzacji jednostek samorządu terytorialnego. Uzyskana z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracja dotacja w wysokości 1 mln 684 tys. 252 zł jest najwyższą z przyznanych w ramach tego projektu. Wniosek otrzymał wysokie noty w ministerialnym rankingu, w dużej mierze dzięki zaangażowaniu kilka podmiotów.

Na potrzeby projektu, powiat pleszewski, będący liderem przedsięwzięcia, zawiązał konsorcjum z gminami: Czermin, Chocz, Gizałki, Gołuchów, Dobrzyca oraz Pleszew i wspólnie złożono wniosek pod nazwą „Informatyzacja JST powiatu pleszewskiego”.

Oczywiście, samorządy nie dostają nic za darmo, bo ministerstwo pokrywa tylko 75 proc. kosztów przedsięwzięcia. Urzędy musiały wyłożyć 561 417 zł, z czego powiat – 178 048 zł, Pleszew – 127 426 zł, Dobrzyca – 71 705 zł, Gołuchów – 61 616 zł, Chocz – 50 833 zł, Czermin – 45 930 zł, a Gizałki – 25 859 zł.
– Głównym celem projektu jest przygotowanie organizacyjne i techniczne jednostek samorządu terytorialnego z powiatu pleszewskiego do wdrożenia tzw. e-administracji, pozwalającej na rozwój elektronicznych usług dla ludności i podmiotów gospodarczych – tłumaczy Tomasz Wojtala, rzecznik prasowy starostwa.

Pod koniec lipca rozpoczął się pierwszy etap informatyzacji urzędów, w ramach którego do samorządów trafił warty prawie milion złotych sprzęt komputerowy. Na potrzeby informatyzacji administracji zakupiono 7 serwerów, 6 komputerów komunikacyjnych, 6 skanerów do elektronicznego obiegu dokumentów, 5 laserowych drukarek sieciowych oraz 3 urządzenia wielofunkcyjne.

Na urzędnicze biurka trafią 133 komputery stacjonarne z dużymi – 19-calowymi monitorami (ale w formacie 3x4), czyli przystosowane bardziej do pracy z dokumentami i oprogramowaniem, a także 19 komputerów przenośnych. Do sprzętu zakupiono także 161 zasilaczy awaryjnych. Gorzej, że komputery wyposażono w płatny pakiet programów biurowy (po kilkaset złotych na stanowisko), choć można było skorzystać z darmowego oprogramowania, np. open office, które przez wielu uważane jest za bardziej uniwersalne i bezpieczniejsze.

Dodatkowo w ramach projektu, w starostwie oraz urzędach gmin w: Choczu, Czerminie, Dobrzycy oraz Gołuchowie pojawią się publiczne punkty dostępu do internetu, czyli tzw. kioski internetowe, dzięki którym każdy będzie mógł skorzystać z globalnej sieci.
Jeszcze w tym roku starostwo zamierza rozstrzygnąć dwa kolejne przetargi - na zakup i instalację infrastruktury sieciowej oraz zakup usługi wdrożeniowo-szkoleniowej.

Dopiero po zakończeniu tego etapu będzie można sfinalizować projekt, dzięki któremu wiele urzędowych spraw będzie można załatwić drogą elektroniczną. Jak tłumaczy Wojtala, w urzędach wprowadzony zostanie elektroniczny system obiegu dokumentów, interesanci będą mogli składać wnioski za pomocą formularzy elektronicznych, a nawet regulować przez internet podatki. Uruchomiony ma być także portal www e-Urząd.. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pleszew.naszemiasto.pl Nasze Miasto